E 499.0 Bobina v TT - náhrada leptů

Před krátkým časem mě napadla "velká" myšlenka. Nahradit klasické leptání obráběním. Dostal jsem se k možnosti využít CNC gravírovací frézku, tak jsem se této báječné příležitosti chopil.

Ono v principu je to v pořádku, ale ve finále se dokonale nevyvedlo vlastní provedení. Vlivem tupé frézy a neodladěných řezných podmínek vznikly na okrajích nehezké otřepy, které jsem musel mechanicky odstranit. Na druhou stranu, je to jedinečná možnost jak vyzkoušet zda tvar budoucích leptů je ten správný.

Pokud si probereme důvody určitého nezdaru, tak jsou tyto:
První obtíží a možná i chybou bylo použití plechu o tloušťce 0,4 mm. Obrábění bylo navrženo na standardní tloušťku 0,3 mm, což by nemuselo být až tak špatně. Hraním si s nastavením frézky se této obtíže dá zbavit.
Drobnou chybou byl špatné pořadí obrábění, kdy jsem nejprve obráběl vnější tvar a pak vnitřní vybrání. Příště budu volit obrácený postup. Vlivem toho se mi nepodařilo obrobit vybrání uvnitř některých tvarů - např. u žebříků, což je vidět na přiložených fotkách. U některých dílů hrozilo odtržení od podkladu (plech byl nalepen oboustrankou na dřevě).
Dalším problémem byla poněkud neostrá fréza, což by se s jinými nastaveními obráběcí strategie také dalo zvládnout.

Nakonec muselo přijít ke slovu ruční začišťování. Není to dokonalé, ale pro kontrolu tvarů to stačí. Výsledky snažení a obrázky jsou zde:

Jednotlivé dílyJednotlivé díly Jednotlivé díly Jednotlivé dílyKastle a schůdky

Čelo lokomotivy Čelní okno Boční kulaté okno

Schůdky ještě jednou

Hlavní účel, tedy otestování tvaru budoucího leptu tento test splnil. Bude potřeba upravit tvar čelního okna a čelníku. Původní předpoklad, využití obrábění místo leptů nevyšel a je lichý. Druhý problém je velká tloušťka použitého plechu, který se nehodí na rozměr TT.

0 komentářů:

Okomentovat